14-01-2019 Armidale stad

14 januari 2019 - Armidale, Australië

Gek Jetje

Inmiddels zijn we zo'n tien dagen in Australië. Vanaf Sydney zijn we, in kilometers gerekend, ongeveer op de helft van onze reis.
Hoewel we uiteindelijk maar een klein deel zullen bezoeken hebben we al veel gezien van dit onmetelijke land.
De auto-reistijden niet meegerekend vulden we de tijd tot nu toe met lange wandelingen over zandstranden en door donkere oerbossen, we daalden af naar plekken waar watervallen sinds mensenheugenis te pletter slaan op de rotsbodems en klommen naar hoogtes waar we konden genieten van prachtige vergezichten. Naast genieten van de natuur hebben we soms ook behoorlijk moeten afzien. Maar het is alleszins de moeite waard, je beseft weer eens hoe nietig we zijn in het grote geheel.
Naast deze 'ontberingen' verdienen we tussendoor ook wat afleiding... Op een terrasje, met een krantje of een kruiswoordraadselboek zit dat wel goed. Dit is tevens een goede gelegenheid om het ondernemingsplan voor de volgende dag even door te nemen. :-)
Voor vandaag hadden we niets concreets in gedachten. we besloten om in het centrum van Armidale wat toeristische informatie te sprokkelen.
Toen we bij het plaatselijke vvv-kantoor kwamen hoefden we niets te vragen, we konden meteen instappen in een gereedstaand busje waar een stadsgids al met smacht op ons zat te wachten. De meneer was ver in de tachtig maar zat nog vol spirit. Hij vertelde over de geschiedenis van Armidale, hoe de traditionele eigenaars van het land, de Aniwan plaats moesten maken voor een koloniale nederzetting rond 1830 en dat in 1938 de University of New England er werd opgericht... Dat was duidelijk zijn stokpaardje, hij was namelijk een oud-leerling en -docent.! Bij veel gebouwen in de stad had de gids een apart verhaal over de functie en/of de bewoners. Jullie zullen begrijpen dat we niet alles konden volgen dus verder geen details.
In het universiteitsgebouw hebben we een aantal ruimtes mogen bezichtigen. We zijn ook in het Aboriginal Cultural Centre geweest en in het Armidale Folk Museum, ook hebben we de Maria and Joseph Catholic Cathedral en St. Peters Anglican Cathedral bezocht. En last but not least het Railway Museum, waar we werden bijgepraat door een medewerker die qua leeftijd niet onderdeed voor onze stadsgids...

Kortom, het was een cultureel dagje vandaag, morgen gaan we op weg naar Byron Bay.

1. Marie-Louise van Rhee:
    14 januari 2019
    Weer een heerlijke dag dus. Al 10 dagen daar, wat vliegt de tijd.
    Geniet ervan samen! Groetjes Marie-Louise